Rozvoj logistických parkov je viazaný na dopravné uzly
Nároky nájomcov logistických parkov sa líšia, ich spoločným menovateľom však zostáva kvalitné napojenie na dopravnú sieť. V prevažnej miere sa prepravovaný tovar nachádza na návesoch kamiónov, preto sú diaľnice prioritou pre developerov. Získanie pozemku s priaznivým územným plánom je totiž kľúčom k úspešnej výstavbe hál s vysokým dopytom.
„Pre výrobné a logistické firmy je kľúčové, aby boli čo najbližšie k zákazníkom, dodávateľom a pracovnej sile, preto je kvalita dopravného napojenia jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré zvažujeme pri výbere miest, kde budujeme industriálne a logistické parky,“ hovorí Alexandra Gačevičová, obchodná riaditeľka divízie industriálnych a logistických nehnuteľností v spoločnosti BHM Group.
Príkladom toho je príchod automobilky Volvo do priemyselného parku vo Valalikoch neďaleko Košíc, kde štát investuje milióny eur do dopravných projektov. „Dopravné napojenie strategického parku Valaliky na cestnú sieť a železničnú stanicu si vyžiada približne 175 miliónov eur,“ uviedla štátna spoločnosť Valaliky Industrial Park. „Snažíme sa vždy reagovať na požiadavky trhu a áno, preferované sú nové lokality v blízkosti existujúcich alebo plánovaných dopravných stavieb, ako sú diaľnice a diaľničné privádzače,“ dodáva Erik Ivaničko, riaditeľ spoločnosti Panattoni Slovakia.
Dôležité je, aby každý priemyselný park bol maximálne dostupný a neobsahoval prekážky, ktoré by obmedzili plynulosť dopravy. „Žiaden z našich parkov sa nenachádza viac ako sedem kilometrov od diaľničného zjazdu. Dôležitá nie je len vzdialenosť od diaľnice, ale aj kvalita cesty, ktorá k nej vedie,“ hovorí Gačevičová.
Čo sa týka železničnej dopravy, Jakub Velko, Head of Leasing 108 Real Estate Slovakia, poukazuje na nižší dopyt, ktorý je spôsobený stavom železničnej infraštruktúry.
„Samotná diaľnica ešte nemusí znamenať, že sa v regióne začne s výstavbou logistických parkov, ale určite zvýši atraktivitu regiónu pre nové investície.“ - Jakub Velko
Zdroj: systemylogistiky.sk